استاد محمود فرشچیان

استاد محمود فرشچیان

استاد بزرگوار محمود فرشچیان از هنرمندان و استادان بزرگ و به نامی است که جامعه ی هنری به خود دیده است ، ایشان در تاریخ ۴ بهمن سال ۱۳۰۸ در شهر زیبای اصفهان دیده به جهان گشودند . این هنرمند و نقاش معاصر با نبوغ و استعداد خود تاثیر ژرف و قابل توجهی را بر دنیای هنر به خصوص هنر سنتی ایرانی گذاشته است .

ادامه مطلب


استاد حسن کسایی

استاد حسن کسایی

استاد حسن کسایی در تاریخ 20 مهر 1307 در خانواده‌ای تاجرپیشه به دنیا آمد. پدرش، «حاج سید جواد کسائی» از تاجران به نام آن زمان اصفهان بود که دلیل علاقه و انسی که با موسیقی داشت، با استادان و بزرگان آن زمان مانند سید حسین طاهرزاده، جلال‌الدین تاج اصفهانی، اکبر خان نوروزی، خاندان شهناز (شعبان‌خان، حسین آقا، علی آقا و جلیل شهناز)، غلامحسین سارنج و ادیب خوانساری رفت‌وآمد می‌نمود. به طوری که منزل آقا سید جواد، محفلی بود برای تجدید دیدار و نیز ساز و آواز استادان به نام موسیقی اصفهان. این آمد و شدها موجب شد حسن کسائی از کودکی با موسیقی آشنا شود و به مرور زمان، علاقه زیادی خصوصاً به ساز نِی پیدا کرد .

ادامه مطلب


استاد و شاعر بزرگ صائب تبریزی

استاد و شاعر بزرگ صائب تبریزی

استاد و شاعر بزرگ، میرزا محمد علی صائب تبریزی در تاریخ 1000 هجری قمری در خانواده ای تاجر پیشه بدنیا آمد. او بزرگ ترین غزلسرای سده یازدهم هجری و نامدارترین شاعر زمان صفویه بود.صائب در در بار صفوی به عنوان ملک الشعرایی رسید. شخصیت وی به لحاظ کمالات اخلاقی،معنوی و سخنوری،مورد ستایش همگان بود.

ادامه مطلب


شاعر بزرگ هاتف اصفهانی

شاعر بزرگ هاتف اصفهانی

سید احمد هاتف اصفهانی (متولد شده در قم 1198/1783)، شاعر تأثیرگذار قرن دوازدهم. او به نسل اول شاعرانی تعلق داشت که آنچه را که به‌عنوان افراط در سبک هندی (سبک هندی) می‌شمردند، رد کردند و اصطلاحی شاعرانه را به اصول سبکی شعر اولیه فارسی نزدیک‌تر کردند. بعدها این جنبش به «بازگشت ادبی» معروف شد.

ادامه مطلب


سهراب سپهری

سهراب سپهری

سهراب سپهری (زاده 14 مهر ۱۳۰۷) شاعر و نقاش برجسته ایرانی بود. او یکی از پنج شاعر مشهور ایرانی است که در کنار نیما یوشیج، احمد شاملو، مهدی اخوان ثالث و فروغ فرخزاد به شعر نو پرداخته است. اشعار سپهری به چندین زبان از جمله انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، ایتالیایی، لیتوانیایی و کردی ترجمه شده است.

ادامه مطلب


میرداماد

میرداماد

میرداماد معروف به میرمحمدباقر استرآبادی، فیلسوف ایرانی شیعه دوازده امامی در سنت‌های مشاء اسلامی نوافلاطونی ابن سینا بود. او همچنین سهروردی، دانشمند علوم سنتی اسلامی و برجسته ترین چهره (به همراه شاگردش ملاصدرا) رنسانس فرهنگی ایران در دوره صفویه بود. او همچنین مؤسس مرکزی مکتب اصفهان بود که شاگردان و شیفتگانش از او به عنوان سومین معلم (معلم الثالث) پس از ارسطو و فارابی یاد کردند.

ادامه مطلب

FaLang translation system by Faboba